İnsan
fiziki qüvvəyə və intelektual qabiliyyətlərə sahibdir. Beş hissiyyat
orqanı maddi dünyadakı cisimlərin xassələrini əks etdirir. Bu zaman
insanın intelektual qabiliyyətləri həqiqətin qavranılmasına, real
həyatın dərkinə cavabdehdir. Bu iki tip qabiliyyətlərin birləşməsi
bəşəriyyətə maddi və mənəvi mədəniyyətlərin ən yüksək zirvəsinə çatmağa
imkan verir.
İnsanın intellektual qabiliyyətlərini beş tipə bölmək mümkündür.
1.
Ümumi qabiliyyətlər – beş fiziki hissiyatlarla ruhun qabiliyyətləri
arasında aralıq mövqedə durur; bu fiziki duyğunun və ya qavrayışın
təfəkkürə keçdiyi həmin sahədir.
2. Təxəyyülün gücü – təxəyyüldə müxtəlif predmetləri, obraz və vəziyyətləri ifadə etmək və yaratmaq qabiliyyətidir.
3. Düşüncənin gücü – real predmetləri, xarici aləmdəki hadisələri əks etdirir.
4. Dərketmənin gücü – predmet və hadisələrin mahiyyətini dərk etməyə imkan verir.
5. Yaddaşın gücü – insanın təsəvvür etdiklərini, haqqında düşündüklərini və dərk etdiklərini saxlayır və mühafizə edir.
2. Təxəyyülün gücü – təxəyyüldə müxtəlif predmetləri, obraz və vəziyyətləri ifadə etmək və yaratmaq qabiliyyətidir.
3. Düşüncənin gücü – real predmetləri, xarici aləmdəki hadisələri əks etdirir.
4. Dərketmənin gücü – predmet və hadisələrin mahiyyətini dərk etməyə imkan verir.
5. Yaddaşın gücü – insanın təsəvvür etdiklərini, haqqında düşündüklərini və dərk etdiklərini saxlayır və mühafizə edir.
Şəxsiyyətin
idrak prosesi – psixoloji biliklərin ən mürəkkəb və sirli sahələrindən
biridir. Mütəxəssislər tərəfindən bu sahədə yüzlərlə kitab və məqalələr
yazılmışdır. Bu mənbələrdə onlar qabiliyyətlərin inkişafının necə
getdiyini izah etməyə cəhd edirlər. Lakin elmdə təcrübəsi olmayan
adamlar üçün orada yazılanları dərk etmək olduqca çətindir. Bununla belə
ataların və anaların bu problemə marağı böyükdür. Biz bundan sonrakı
bir neçə məqalədə predmeti dərk etmə səviyyəsinə və biliyinə uyğun
olaraq insan qabiliyyətlərinin inkişafı və formalaşması probleminin bəzi
cəhətləri üzərində qısa da olsa dayanmağa cəhd edəcəyik. Lakin arzumuz
budur ki, oxuyucu ancaq burda yazılan qədəri ilə kifayətlənməsin, bu
məsələ haqqında özləri düşünsünlər.
No comments:
Post a Comment